Wednesday, June 24, 2015

Bila nak kawin?

Kau tawu dulu bila org tanye bila nak kawin, aku akan jawab 'tahun depan'. And bila tahun depannya org tanye soalan yg sama, jawapan aku masih sama 'tahun depan'. Dan untuk tahun nie, bila org tanye bila nak kawin, aku cuma mampu jawab 'lambat lagi'. Kau tawu kenapa? Sebab kau da cukup dewasa untuk fikirkan hal nie dan kau tawu target kau bila. Bila da kerja nie, ape yg aku fikir 'susah jugak nak carik duit nie'. Duit yg kau dapat tiap bulan kerja tu pon belum tentu kau dapat simpan sepenuhnya sebagai simpanan kawin n sebagainya. Bila kau dapat gaji awal bulan je, itu kau nak bayar, ini kau nak bayar. Tolak punye tolak tuptup tinggal seciput nie je dalam account kau. Tu la duit belanja makan, tu la duit isi minyak keta, tu la duit kau nak kuar berjalan. Tu je. Susah skrg nie nak carik duit. Dengan ekonomi yang makin teruk n harga barang makin naik, aku yg belum kawin n berkeluarga nie pon terasa taw kesannya, apetah lagi org yg da berkawin n berkeluarga. Haa berbalek pada topik kawin tadi, aku fikir eloklah aku tangguhkan niat suci aku untuk berkawin diusia muda nie. Haha. Lepas fikir itu dan ini aku decide untuk fikir hal kawin nie lepas umur 24. Atau pon masa umur 27. Andai kata adek aku yang ppuan tu jumpa jodoh dulu, aku tak kesah kalau dia kawin dulu sebelum aku sebab aku fikir elok gak la lau dia kawin dulu. Kadang² org yg baru jumpa jodoh nie terus je kawin. Tak cam kte yang bercinta bertahun bagai nak rak nie, takde pon berita nak kawin. Kahkah. Habes tu nak wat camne, dah terjumpe jodohnya masa sekolah lagi. Kena la tunggu. Haha. Okay, tak kesah la papepon, kalau da sampai jodohnya kawin jelah. Tapi kalau malaikat yang sampai dulu untuk jemput, pergi jlah :'D

No comments:

Post a Comment