Monday, August 31, 2020

Second pregnancy

Alhamdulillah now dah third trimester. Dah 35 weeks dah pon. Tinggal 4 weeks plus lagi. So this is my second pregnancy. Actually plan asalnya memang nak lambat lagi. About 3-4 years. Tunggu noah besar sikit orang kata since noah dulu czer. But He knows the best for us ☺️ So nak taknak memang kena redha.

Memula dapat tawu pregnant nie jujur aku tak le terima. Mental and fizikal aku tak ready. Sangat tak ready. Aku menangis. Menangis sangat² sebab macam terlalu awal untuk aku pregnant kali kedua. Lagi sebab noah tengah membesar. He still baby for me. Bayangkan noah umur baru setahun then aku tuptup pregnant yang nombor 2. Aku belom puas lagi main and jaga noah. Tetibe nak ada yang baru dah. Aku macam kesian sangat kat noah. Tu yang aku sedih tu. Memang nangis la.

Masa memula nak check pregnant nie pon sebab tetibe period aku lambat seminggu. Since bersalin period aku memang normal, takde lambat pon. So bile tetibe period lambat aku memang dah tak sedap hati dah. Then roza suruh check. Bila check memang naik double line. Tapi line kedua tu tak jelas. Kabur. So aku lagi la susah hati. Esoknya lepas balik kerja terus g klinik swasta then check. Doktor cakap pregnant dah 5 weeks.

Roza happy la. Cam aku, berbelah bagi. Tak tawu nak happy ke apa. End up masuk kereta menangis 😅😅 Teruk aku nie. Seminggu lebih gak la aku cuba tenang kan diri and untuk terima rezeki nie dengan redha. Mungkin ada hikmah semua nie. Mungkin Allah nak mudahkan kerja aku dan roza untuk besarkan dorg sesama ke. Siapa tahu. Rezeki anak nie lain². 

Dan lepas tu bermula lah fasa first trimester. Fuhh. Kalinie punya sickness lain macam. Dari bukak mata sampai tutup mata pening dan muntah aje. Lepas tu malam mesti muntah sampai muntah hijau tu. Sampai terkencing² la. Huish. Memang sakit gile kali nie punye sickness. Selera makan pon takde sangat. Memang sedih and down gile. Sampai aku macam ngeluh cakap ngan roza bile nak habes first trimester nie. Sebab penat and sakit gile muntah sampai dah takde apa nak dimuntahkan. Faham tak? Memang sampai pahit rasa muntah yang keluar tu. Memang lembik gile.

Masuk je second trimester terus okay. Alhamdulillah. Tapi part nie pon aku stress gak, sebab berat badan mula naik mendadak. Then doktor bising dan nak monitor whether aku ada darah tinggi ke tak. So selama dua minggu, dua kali kena g klinik untuk check. Dan disebabkan tu, aku terpaksa ambil time slip sebab nak jimat cuti punya pasal. Memang terkejar². Syukur lah takde darah tinggi. Result bp and urine cantik je. Minum air gula pon dua kali lepas. Alhamdulillah. Lega rasa. 

So since dari tu aku control berat badan aku dengan tak makan malam. Kalau dulu wajib makan berat time malam. Skrg nie aku akan makan ringan je. Kalau lapar sangat, aku akan makan nestum + milo. Tu je. Dan so far berat pon naik cantik je. Every 2 weeks check up naik sekilo je. So okay la. Lega rasa. 

Now dah third trimester, memang lagi cepat letih plus mengantuk sesaje. Dan pregnant kali nie sakit pinggang dia sangat lain macam. Sebab tu la czer digalakkan ambil perancang dan jarakkan pregnant seterusnya dalam 2-3 tahun. Sebab nak bagi badan ready. Ini bila jarak setahun je. Dia punya sakit badan nak menanggung tu nauzubillah. Memang sakit. Now i know.

Pregnant kali nie pulak takde mengidam benda pelik² dan kerap mengidam. Kali nie lebih steady org kata. Macam "ouh tak kesah, ouh takde pape nak makan". Haha 😁 Cuma dah bulan last nie kena gak la dapatkan benda yang tetibe terlintas teringin tu 😅

Papepon siapa yang baca nie tolong doakan semoga aku dan baby selamat semuanya. Insyaallah nanti aku update pengalaman bersalin yang kedua nie pulak ☺️


No comments:

Post a Comment