Monday, January 28, 2013

There's no one

Bila difikirkan dalam dunia nie takde sape pon yang kte boleh percaya sebenarnya . Tawu kenapa aku cakap camtu ? Pernah tak dengar yang orang selalu cakap , dalam dunia nie takde sape kte le percaya kecuali keluarga kte . Tapi , macam mane kalau keluarga sendiri pon kte da tak le percaya ? Pada sape lagi harus kte percaya ? Kawan baik ? Pakwe/Makwe ? Suami/Isteri ? Dan percaya tak , dalam dunia nie takde sorg pon yang akan temankan kte dikala sedih even keluarga kte , sahabat baik kte , atau pasangan kte sendiri . Sebab semua bende tu kte yang akan hadapi sorgII . Kte sendiri . Tanpa ada sorg pon yang teman . KadangII kte kena sedar , yang sememangnya orang yang kononnya setia disisi kau saat susah dan senang itu hanya berpuraII menjadi teman sejati , kerana dia hanya sekadar untuk menjaga hati .

Kalau keluarga sendiri pon sanggup tikam dari belakang , apetah lagi orang luar yang takde kaitan langsung dalam hidup kte . Memang tidak semua yang berperangai begitu , tapi segelintir nya . Aku kecewa , itu yang aku pendamkan selama ini . Kecewa kerana mereka yang aku percaya , mereka yang aku hormat , tapi perlahanII tikam rasa hormat yang selama ini aku beri . Kenapa ? Kenapa mereka jadi begini ? Gah sangat ke dengan hidup kau yang sekarang nie sehingga kau lupa erti keluarga ? Erti saudara ? Kau lupa ke dulu jika kau susah , siapa yang hulurkan bantuan itu ? Kau lupa ke , dulu waktu kau ada masalah siapa yang kau cari ? Kau lupa ke semua budi yang pernah dihulurkan dahulu ? Itu lah manusia . Pabila kebaikan diberi , yang buruk ini juga yang diingat . Bila hidup da senang , kte yang susah nie juga yang ditinggalkan .

Bila kte minta pertolongan , diperlinya kte . Itu la dia manusia yang bongkak dan lupa diri . Dengan anak saudara berani kau bersuara sindir seperti itu , bila dengan adik sendiri kemain baik bercakap seolahII kau lah manusia paling baik . Hipokritnya kau . Sayang nya lah , bertudung litup , da boleh pergi haji da , da boleh dapat gelaran hajjah dah , tapi sayang , hati kau busuk . Memang hati kte tak boleh tawu , tapi kalau perbuatan kau menunjukkan rasa hati kau , tak ke itu da membuktikan yang kau memang berhati busuk ? Aku sedih . Aku kecewa . Sungguh hilang rasa hormat aku terhadap kau . Aku da rasa muak dengan kau dan seluruh keluarga kau . Berlagak . Itu yang aku nampak . MentangII semua da ade gadget mahalII , da ade kereta , lupa diri . Sayang seribu kali sayang , diri yang dulu merendah diri kini bongkak dan riak semataII gadget yang mahalII dan wang ringgit pada zaman yang serba canggih ini . Nampak sungguh kau nie culture shock .

No comments:

Post a Comment