Monday, February 13, 2023

DAH PANDAI BACA

Ariana sekarang progress nya dia dah pandai membaca. Percaya atau tak? Mesti org susah nak percaya sebab dia baru 2 tahun 4 bulan tapi dah pandai membaca. Sebab nya ktorg perasan bila dekat tv ada tulis words tanpa ada suara then dia sebut words tu sendiri. Sebab tu aku cuba uji dia dengan tulis a few words kat tablet budak tu kan. Then dia le sebut ayat tu! Aku memang excited gile bila tawu dia le baca. Aku tulis words dia baca. Kalau ada yang salah pon sebutan dah hampir sama. Serious aku impress. Happy sangat sebab dia dah mula pandai membaca. 

Kalau bab bercakap skrg mmg dia ada membebel² bercakap. Cuma ada words dia yang aku kurg faham. So kena bercakap lagi ngan dia untuk fahamkan apa yang dia cakap. So far she has a good progress. Memang happy sangat. Moga dipermudahkan urusan Putri Ariana untuk belajar dan menjadi anak yang bijak. 

Teringat memula dulu Ariana taknak bercakap. Dia diam je. Aku dah mula risau dah sebab dia taknak bercakap. Bubbling pon takde. Then bile check² rupanya sebab ktorg suka bagi dia tengok cerita Sunny Bunny kat Youtube. Kartun tu dia tak bercakap. Dia just react dan act saja. No words. So Ariana pon terikut taknak bercakap. Since then ktorg tukar cerita dia kepada Ms Rachel. Dari situ nampak perkembangan yang sangat positif! Dia dah start bubbling then mula bercakap. 

Rupanya kartun yang kita bagi tengok pon mainkan peranan taw. Kalau taknak anak terlalu agresif pon kena makesure bahan cerita yang dia tengok tu jenis bukan yang kasar². Ariana nie siap dah refer pakar OT kat KK dah sebab kan dia taknak bercakap. Tapi aku sebagai parents memang aku terima dengan hati terbuka. Lagi awal kita bawak jumpa pakar lagi cepat masalah dia dapat diselesaikan. 

Dan skrg alhamdulillah banyak improvement untuk perkembangan dia. Bersyukur sangat. Semoga terus membesar dengan sehat, cergas dan bijak 🤗

No comments:

Post a Comment