Wednesday, April 19, 2023

MY KIDS

Hi. Its been a months from my last update. 
And here I have so many things to story about my kids 😂 But tak sure semua tu akan tercerita ke tak masa taip nie. 

Well my blog now is more stories about my kids sebab sometimes just rasa nak cerita sebab takut nanti² lupa dah keletah dan gelagat dorg waktu kecik nie. Faham tak? 

1) Noah
Noah kan skrg dah sekolah. Haritu ada la gak dapat aduan pasal dia dari cikgunya. Cikgu cakap dia suka rampas toys kawan padahal dah bg sama rata, suka tolak kawan. Well benda tu mmg benda yg dia buat dekat adik dia jugak which is aku pon dah tegur byk kali and ajar supaya jangan buat camtu. Sometimes dia le follow dan sometimes dia tak boleh tolerate lgsg. 

Pastu ada lah cikgu cakap masa latihan amali solat noah taknak ikut. Tapi sibuk main. So aku pon ada la slowtalk ngan noah pasal benda nie. Dan mmg pon before this masa dekat rumah noah tak pernah follow ktorg solat even ktorg selalu je solat depan dia dan ajak dia. Tapi dia tak pernah nak ikut. Yang ikut ariana je. So aku fikir nanti kat sekolah masa belajar dia ikut la kot. Eh tuptup dapat report dari cikgu cakap noah taknak ikut. Haa pishang mak kau 😅🥴

A week after aku cakap ngan noah. Aku perasan noah dah start ikut ktorg solat. Dia duduk sebelah then follow every step sampai habis. Which is aku mmg impress. Alhamdulillah. Bila dia dah start follow solat slowly dia ajar diri dia untuk control pergerakan badan dia taw. Noah nie dia jenis tak le duduk diam kalau takda kerja nak buat. Dia mesti akan cari something utk buat kerja. So bile solat nie kan kita berdiri and need to control step, so risau gak tu punca noah taknak ikut. But now alhamdulillah dia le solat dah 🥰

Then semalam aku bukak buku mengaji sekolah dia. Selalu la nampak cikgu dia tanda date dan bagi berapa ⭐⭐⭐. Tapi semalam cikgu dia skip ke muka surat hampir blkg dan suruh noah baca ayat yang bersambung 2 page. Dua² dia dapat 3⭐⭐⭐. Aku rasa cikgu dia saja uji kot bagi noah try ayat bersambung lak. Sebab cikgu cakap noah nie pandai. Dia kenal huruf mengaji dan cikgu suka bile dengar noah jawab soalan. Sebab suara noah lembut je. 🥰
Mcm skrg pon mengaji iqra noah dah sampai iqra 2 dah.

Macam math pulak haritu saja la test dia (-1+3=? ). Aku sebut nombor nie satu². Ingatkan dia tak tawu jawapan. Tak sangka dia jawab laju dan betul ye. Its 2! 🤩 memang genies la budak nie. Kau bayangkan budak umur 4 tahun dah tawu -+ in one question?? Multiples pon dah try banyak dah. Dia le jawab ye. Allahu. Sebab tu skrg aku suka panggil noah genius. Budak genius. Nie doa dari seorang mak nie. Amin. 

Skrg nie jugak noah suka main syringe tu kan then cucuk² ktorg. Pastu dia cakap dia doktor noah. Aku lagi suka la. Aku cakap la nanti noah jadi doktor pakar ye. Le tolong org². Amin. Hehe. 

Lepas tu dari segi percakapan pulak alahai memang cair dengar dia cakap. Plus dia cakap dah panjang² dah ayatnya. Sejak sekolah nie cakap melayu je. Kdg² je cakap english 🤭😂🤣. 

Semalam mak aku cakap noah ada dapat duit raya. Aku pon tengok la dalam beg dia. Rupanya sampul raya tu aktivitinya noah kena color sampul raya tu sendiri. Cantik ye dia color. Alhamdulillah. Budak bijak. Semoga noah selalu disenangi oleh org sekeliling noah. Amin. 


2) Ariana
Ini budak haih skrg nie fasa dia taknak makan nasi LANGSUNG. LANGSUNG YE. Habis tu dia makan apa? Dia makan la biskut ke kuih ke jajan ke apa² yang dia berkenan. Tapi nasi dia langsung taknak. Eee geram aku. Dah nampak susut sikit dah badannya. Ingatkan dah makan vitamin makin bertambah la selera makan. Ini tak pulak. Geram dibuatnya. Noah lak elok je makan sampai 1 pinggan habis. Seronok tgk noah makan skrg 😆

Lepas tu ariana masih lagi dengan hobi suka menyanyi² dia. Kdg tu baru celik mata dah nyanyi. Eh bukan nya nak cakap alhamdulillah ke 😅 ini terus nyanyi ye. Geram aku. 

No comments:

Post a Comment