Thursday, November 14, 2013

Bagaimana mahu tukar Politeknik

BaruII nie ada yang bertanya kat aku lagi macam mana nak tukar Politeknik. Bukannya sorg dua, tapi ramai la jugak. Okay rasanya baik aku jelaskan terus kat blog nie, senang sikit untuk korg kan. Okay masa aku tukar Poli dulu masa tu tahun 2011. Aku dapat tawaran di Politeknik Seberang Perai dengan course Diploma Logistik dan Rangkaian Bekalan. Aku dapat 2nd intake bulan December. Kebetulan aku tergerak hati nak cari course yang sama dekat PoliII lain. Rupanya course aku cuma ada dekat 3 buah Politeknik sahaja. Yang paling dekat Politeknik Nilai. Transport pon senang dapat sebab naik ktm je. Kalau Penang, aku kena naik bas. Aku da la tak suka naik bas express nie, seremmm. Hee.

Aku pon terus call KPT tanya macam mana nak tukar Politeknik dan dengan siapa aku patut bercakap. Okay nie kira aku ajar terus la macam mana aku nak mintak tukar Poli dulu. Tapi nie cara aku masa tahun 2011 tu. Sekarang nie tak tawu la kan sama ada procedure dia sama atau tak, sebab da nak masuk 2014 kan, mesti lain dah procedure nya. Then aku pon bercakap la dengan sorg kakitangan KPT yang uruskan bahagian pertukaran Politeknik nie, lelaki. Dia tanya kenapa aku nak tukar Poli, nak tukar dari Poli mana ke Poli mana, dan course yang ditawarkan tu ada ke tak kat Poli yang nak tukar nie. Dia tanye tu aje.

Aku pon jawab la aku nak tukar Poli sebab (korg bagi la alasan yang korg rasa paling kukuh untuk tukar Poli tu). Dan yang pasti kalau nak tukar Poli nie mesti makesure course yang ditawarkan tu pon ada kat Poli yang korg nak tukar tu. Sbb kalau tak memang susah nak tukar. Then masa tengah on call tu dia mintak details aku untuk key in rasanya (sebab masa tu aku dengar dia macam taipII keyboard). Then dia kata dia da proses bertukaran aku dan dia mintak aku check kat system dalam masa 3 hari dan print semua dokumen yang diperlukan, surat tawaran ke Poli baru tu semua.

Memang mudah. Itu je cara yang aku buat dulu. Kiranya kat system dia da tukar yang kita ditawarkan ke Poli lain dan secara automatik tawaran yang first tu dah boleh ignore. Dalam masa 3 hari tu aku check kat system dan memang tawaran aku da tukar ke Poli lain. Memang mudah. Tapi sekarang aku tak sure la macam mana sama ada still sama atau tak. Sebab ada budak yang nak tukar Poli cakap skrg da lain, nak kena buat surat segala bagai. Memang rezeki aku la time tu senang nak tukar Poli. Papepon harap penerangan ni dapat membantu mereka yang nak tukar Poli nie. Kalau nak tanye pape le contact kat fb atau twitter. Good luck ^^

67 comments:

  1. Saya dah call Politeknik Ungku Omar, tanya bagaimana nak pindah. Drang ckp mesti bwat surat ,lepas tu hantar ke Poli UO satu lagi putrajaya (JPP something). Nak include surat/document sokongan apa2? Saya asal Sabah , cerita nak pindah ke Poli KK sbb dekat lah, lagipun ada rumah. Di Ipoh, kos hidup sana tinggi lah, Nak sewa rumah lagi. Saya nak paduan sahaja, mcm mna nak bwat tu surat permohonan tukar Poli ?

    ReplyDelete
  2. Saya nak tanya, mcm mna nak buat surat Rayuan tukar Poli. Sbb saya dapat di Poli Ungku Omar, dan saya dah call Poli UO drang ckp mesti bwat Surat rayuan , dua Salinan , satu hantar ke Poli UO satu lagi KPM tidak silap. Dia mesti Include dokumen/salinan sokongan ,ntah apa dokumen sokongan yang drang mean. Saya asal dari Sabah, nak pindah ke Poli KK sbb disana ada rumah, tak payah nak rumah sewa, klau Ipoh masalah lagi, ya 1 sem nak duduk Asrama(saya dpt asrama) lepas 1 sem keluar sewa rumah. Kos hidup sana tinggi bah. Saya nak tanya klau boleh, mcm mna nak bwat tu surat dgn betul, in order lah .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat balas. Saya tak pasti format macam mana untuk buat surat rayuan itu. sebab saya cuma call saja masa permohonan pertukaran nie. tak dinafikan skrg procedure sangat lain. so kalau nak pastikan awak kena call kpt sendiri dan dapatkan format sebenar untuk surat rayuan tu. okay? :)

      Delete
  3. Assalamulaikum .. saya nak tnya boleh tak lau nak tukar kos ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Rasanya boleh, tapi kena berurusan dengan pihak pentadbiran politeknik :)

      Delete
    2. Kalau nak tukar kos kita terima dulu kos yang ditawarkan then baru berurusan dgn pihak pntdbiran poli or cena? Sy dpt kejuruteraan teknologi tekstil kt psp nk ke pengajian perniagaan pengurusan boleh x?

      Delete
    3. Sis Hana nak tanya sis boleyh x tukar kos ?Kalau x keberatan mohon kongsi cara untuk tukar kos

      Delete
  4. macam mana nak tukar politeknik PD ke politeknik salahuddin abd aziz shah?

    ReplyDelete
  5. Salam, KPT tu nama panjang dia apa

    ReplyDelete
  6. kalau kite da masuk poli yg telah ditawarkan pastu kita nk tukar poli lain, bley ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Just pergi ke pihak pentadbiran atau beritahu lecturer yg awak nak tukar poli. Nanti mereka akan beritahu ape yg perlu buat :)

      Delete
    2. Hello.. sya skrg berada d poli psa.. skrg kmi sdg mnjalani msk.. semasa sesi kuliah dah bemula nti, sya nak tukar poli ke poli sabah.. masi boleh ke? Kerana tiket flight amat mahal kalau nak balik.. tolong saya :'(

      Delete
  7. salam, so you tukar poli before terima tawaran tu lah eh?? kalau dah terima dan dah masuk poli, procedure dia sama ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Kalau da terima dan untuk tukar tak pasti tentang SOP nya. tapi yang pasti kena jumpe pihak pentadbiran politeknik atau mintak pendapat lect :)

      Delete
  8. Salam nak tnye . saya dah masuk politeknik , tapi saya nak tukar ke poli lain . saya dah jumpa dengan pihak pentadbir , diorang cakap alasan saya untuk tujar ke poli lain mestilah kukuh . Lagipun saya nak tukar ke poli berdekatan sebab saya kena jaga mak ayah saya kat rumah jugak . Kalau call KPT , bermakna KPT tu akan refer poli yang saya daftar ke tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Dulu masa sy nak tukar poli rules masih longgar dan pihak KPT cuma cakap course mestilah sama dengan poli baru. skrg sy tak pasti :)

      Delete
    2. Assalamualaikum,saya dapat politeknik. Tapi boleh tak saya tolak tawaran, lepastu buat rayuan untuk kos yang saya nak??????

      Delete
  9. asslam nak tye mcm mne nk tukar kos erk?sbb sy dpt kat poli merlimau melaka kos geomatik , tapi mse sye mohon sy xde mohon pun kos tu . sye tgk syrt yg sye dpt kos geomatik ni sme syrtnya dengn kos yg sye nk tukar ni yg mse sye mohon tpi x dpt . mcm mne erk??

    ReplyDelete
  10. salam sy nk tnye .......sy dpt tawaran kpt tapi sy tlupe print borang permohonan sebelum tarikh tutup permohonan. cemane ek? kena contact kpt ke?

    ReplyDelete
  11. salm sejtra ..saya dapat tawaran bagi kos kejuruteraan awm di terngnu dan saya ingin menukar tempat ke tanjung malim boleh tak.. dan bagaimana caranya .?terimah kasih sebab buka blog ni ..dan untk jawpn anda juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam nak tnya awk .. adakah awak dapat tukar ke kos lain yang awak nak tu?

      Delete
  12. salm sejtra ..saya dapat tawaran bagi kos kejuruteraan awm di terngnu dan saya ingin menukar tempat ke tanjung malim boleh tak.. dan bagaimana caranya .?terimah kasih sebab buka blog ni ..dan untk jawpn anda juga

    ReplyDelete
  13. Assalam...lau tkar ke poli laen dlm kos yg sama kene repeat sem ke bila dh masuk poli baru??.andai kata skrg sem 3, bila smpai poli baru kene repeat sem 1 balek...haa lebih kurg cmtu la

    ReplyDelete
  14. skrang sistem upu memang tak adil...main pakai letak je budak dlm kos yang tak de kaitan pun dgn dia mahu..

    ReplyDelete
  15. assalam . macam mana kalau saya nk tukar kos ? tolong ajar :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. g jer kat jhep then kata nak tukar kos.biasanya dier akan abagi surt permohonan tukar kos...

      Delete
  16. Assalamualaikum,boleh ke saya tukar tempat politeknik untuk ambil kursus yang saya dah dapat di tempat politeknik lain?

    ReplyDelete
  17. Kalau nk tukar poli sebelum masuk belajar boleh ke?

    ReplyDelete
  18. Boleh ke nak tukar poli sebelum saya masuk belajar?

    ReplyDelete
  19. Boleh ke nak tukar poli sebelum saya masuk belajar?

    ReplyDelete
  20. Boleh ke nak tukar poli sebelum saya masuk belajar?

    ReplyDelete
  21. asalamualaikum......saya telah buat pembyran utk kemasukan poli Nilai tpi blm buat pinjaman ptptn...boleh saya tukar ke poli Banting? sya di tawarkan utk course Kejuruteraan mechanical...tpi sya bermnt utk course kejuruteraan penyelangaran pesawat di poli Banting...macamnana caranya?

    ReplyDelete
  22. Nak tukar hendak berjumpa hep ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat sejahtera,saya dapat tawaran poli di seberang perai pada 1st intake...tetapi dah lambat pendaftaran...jadi adakah saya perlu permohonan semula pada 2 intake??

      Delete
  23. Kalau kita nak tukar poli...kita kena jumpa HEP ke? @ kita kena telefon KPT ke?

    ReplyDelete
  24. assalamualaikum sye nk tanye ,saye dh isi borang untuk pertukaran poli dan saye dh dapatkan sokongan dari PA dan jabatan akademik.tapi bila saya nk hantar ke jabatan yg kos saya ambik die ckp x boleh tukar disebabkan saya sem 1.sem 2baru boleh tukar ,habis tu klau dh masuk poli lain saye kene ulang sem1 balik ke

    ReplyDelete
  25. Assalamulaikum , nak tanya . selalunya proses untuk pertukaran ni berapa lama ya ? Actually saya dapat politeknik mersing dan telah mendapat course pra diploma sains tapi setelah saya beberapa minggu di sini saya check balik kat portal politeknik telah mendapati bahawa yang saya layak untuk lanjutkan ke program diploma . So , saya dah buat semua borang2 berkenaan tu and tunggu dalam proses je ni . Klau dpt saya akan masuk pada kemasukkan disember 2016 . Sya mohon course yang tiada di poli yang saya berada sekarang ni .

    ReplyDelete
  26. Klu dari politeknik metro nk ke politeknik konvensional boleh buat pertukaran k?

    ReplyDelete
  27. Kalau dri politeknik metro ke politeknik konvensional boleh buat pertukaran k??

    ReplyDelete
  28. Klu dari politeknik metro nk ke politeknik konvensional boleh buat pertukaran k?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dpt tukr poli mtro ke poli konvesionl tk??

      Delete
  29. saya nak tanya?, kalau pelajar itu, nak tukar ke politeknik lain,dan programnya tidak sama di politeknik yang di minta tukar itu?boleh tak dia tukar?,kalau boleh cara nya bagaimana ya? dan kalau tidak boleh dia perlu buat surat rayuan ke?

    ReplyDelete
  30. saya nak tanya?, kalau pelajar itu, nak tukar ke politeknik lain,dan programnya tidak sama di politeknik yang di minta tukar itu?boleh tak dia tukar?,kalau boleh cara nya bagaimana ya? dan kalau tidak boleh dia perlu buat surat rayuan ke?

    ReplyDelete
  31. saya nak tanya?, kalau pelajar itu, nak tukar ke politeknik lain,dan programnya tidak sama di politeknik yang di minta tukar itu?boleh tak dia tukar?,kalau boleh cara nya bagaimana ya? dan kalau tidak boleh dia perlu buat surat rayuan ke?

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum..saya nak tanya mcm mana kalau saya nak tukar kos Dari apa yg saya dapat..tq

    ReplyDelete
  33. Hi. Boleh tak tukar kos yang sudah diumumkan hari itu? Saya dapat kos DDT. So saya ingin tukar ke kos Diploma Akauntansi.

    ReplyDelete
  34. assalamualaikum . saya dapat kos EHD55 pengajian perniagaan d sarawak . tapi saya tinggal dekat sabah dan esok adalah keputusan tempat dan surat tawaran . macam mana sekarang ni? memang kelam kabut lerr .saya baru tau rupanya bole tukar poli . saya tanya kawan-kawan semua tak tahu . baru tadi search google rupanya hm :'(( dah terlambat ke saya ni? macam mana format surat rayuan tu?

    ReplyDelete
  35. assalamualaikum . saya dapat kos EHD55 pengajian perniagaan d sarawak . tapi saya tinggal dekat sabah dan esok adalah keputusan tempat dan surat tawaran . macam mana sekarang ni? memang kelam kabut lerr .saya baru tau rupanya bole tukar poli . saya tanya kawan-kawan semua tak tahu . baru tadi search google rupanya hm :'(( dah terlambat ke saya ni? macam mana format surat rayuan tu?

    ReplyDelete
  36. Salam..sya mndapat tawaran dr politeknik johor..tp saya asal sarawak..saya belom terima lagi tawaran tu..boleh tak saya mntak pindah ke politeknik di sarawak?mcm mana cara dia..lg pun saya dpat tawaran dr politeknik premier..boleh tak pindah ke politeknik konvensional?

    ReplyDelete
  37. Salam..sya mndapat tawaran dr politeknik johor..tp saya asal sarawak..saya belom terima lagi tawaran tu..boleh tak saya mntak pindah ke politeknik di sarawak?mcm mana cara dia..lg pun saya dpat tawaran dr politeknik premier..boleh tak pindah ke politeknik konvensional?

    ReplyDelete
  38. ..assalamualaikum ... nak tanyalah kan procedure politeknik sekarang memang tak boleh nak tkar ke even dah call jhep un dia ckp tawaran muktamad padahal dia jwab un mlas ... saya call sambil merayu lagi sebab sarawak dengan pahang jauh sangat ... keluarga saya pula tk mampu nak sara kos pergi sye sangat.. macam mana ye. kalau boleh share.

    ReplyDelete
  39. Hi guys actually cara yang penulis blog ni guna dah tak boleh 2017 sbb saya dah telefon dan sendiri pergi bangunan KPT dia cakap tak boleh sesuka hati tukar politeknil sekarang kecuali ada sbb munasabah seperti sakit dan mendapat pengesahan dari doktor pakar. So pertukaran politeknik agak susah sikit atau memang tak ada harapan kecuali masuk tempat tersebut dan membuat rayuan ketempat lain tapi tak sure pihak poli tersebut akan beri. Jika ada fakta yang salah maafkan tapi itu yang diberitahu oleh pihak atasan sendiri. Sekian...

    ReplyDelete
  40. Saya skrg baru masuk politeknik Metro KL (sessi Jun 2017). Setelah selesai sessi suai kenal saya rasa ingin tukar ke campus yg berhampiran kampung saay di Penang.
    Bagaimana caraya. Harap dapt pihak Tuan tlg bagi tips2 dan procedure nya ... terima ksih

    ReplyDelete
  41. Maaf menganggu tapi nak tanya la, saya pun dari psp tapi dengan siapa ya berurusan dulu untuk pindah poli? Dengan jhep ke dengan pegawai kpt ja? Saya cuba nak tukar poli tapi tak tahu Macam mana?

    ReplyDelete
  42. saya nak tanya boleh kite nk tukar kos dkat poli ni

    ReplyDelete
  43. saya nk tanya boleh tk kite nk tukar kos.cth kite dpt kos lain lps msuk poli tu kite pun nk kos lain.

    ReplyDelete
  44. Armira ariffin - dapt tukr poli metro ke konvesionl tk??

    ReplyDelete
  45. Kalau dari politeknik biasa nak tukar ke pokiteknik premier macam mana pulak tu ?

    ReplyDelete
  46. Saya pelajar UITM semester 3 kos QS, kalau saya tukar ke politeknik ambik kos yg sama dan semester yg sama. Boleh ke?

    ReplyDelete
  47. Kalau dah terima tawaran boleh tukar x?

    ReplyDelete
  48. maaf kalau nk bertanya...cane nk tukar rayuan 2 intake ke 1 intake eh?

    ReplyDelete
  49. Macam mna nk buat Surat atau dokumen sokongan pertukaran politeknik?

    ReplyDelete
  50. Asalam..nak Tanya klau dh masok pastu baru nk tukar boleh tk?

    ReplyDelete