Thursday, August 11, 2016

Cerita pendek - Laa kat situ rupanya

Aku pergi ke kedai nak beli barang buat kuew teow breakfast esok. Aku pon cari la barang² nya. "Settle semua, tinggal fishball je", kata aku dalam hati. Aku pon sambung la cari, tapi aku tak jumpa mana fishballnya. Aku tengok dalam peti ais rendah, takde plak. Dalam peti ais yang ada sayur tu pon tak nampak jugak.

"Pakcik, fishball habis ke?"
"Fishball... dalam peti ais takde ke?"
"Takde plak"
"Em kalau takde tu habis la tuh"

Aku pon senyap. Kemudian aku pon ke kaunter untuk bayar barang² yang aku ambil tadi. Tengah dok tunggu pakcik tu nak kira tetibe dia bersuara.

"Dalam peti ais betul ke takde fishball nya"
"Haah takde yang ada dalam tu pon yang bakso punya"
"Awak da tengok yang dalam peti ais tu ke?"
Pakcik tu menunding ke arah peti ais yang ada sayur.
"Kamu nak fishball yang putih tu kan?", kata pakcik tu.
"Err haah yang putih tu la". Lantas aku menuju ke arah peti ais tu dan lihat kat bahagian atas. 'Laa kat sini rupenya, buat malu je', getus aku dalam hati. Lalu aku terus ke kaunter dan bayar barang yang aku ambil tadi.

Nie la jadi kalau diri sendiri jarang gi kedai 😂😂

No comments:

Post a Comment